Arkitektur och penseldrag i den skånska (webb)myllan


Detta är en liten artikel om ett webbprojekt som gjordes under vintern/våren 2015. Uppdragsgivare var Uppvik & Döttrar och webbyrån som utförde uppdraget var AO Media som drivs av Henrik Eklund, som även har skrivit denna artikel.


Österlen är en av de mer kända platserna i vårt rike. Här hämtar konstnärer inspiration och en och annan rockartist hämtar andan i detta vackra landskap. För den som inte vet så ligger Österlen i sydöstra Skåne.

Uppvik & döttrar AB är ett mäklarföretag som arbetar på Österlen, från Brösarp till Ystad. Företaget har funnit sedan början av 1970-talet (då under namnet Kiviks Fastighetsförmedling). Under åren som gått så har deras mäklartjänst utvecklats från ett ”knastertorrt pappersarbete till att med glädje, lust och engagemang förmedla intressanta hus till intressanta människor”.

Företaget har en familjär framtoning där varje individs unika personlighet är en styrka för hela arbetsgruppen. ”Vi bär inte uniform varken på utsidan eller på insidan”

Uppvik & döttrar förmedlar hus med särpräglade arkitektoniska värden, såväl kulturhistoriska som moderna, och ställer krav på medarbetarnas spetskompetens.

De är bl a kända för att göra vackra & säljande presentationer (böcker, pdf) av de hus som de har ute för försäljning… väldigt vackra och extremt genomarbetade presentationer. Likt en konstnär som inväntar det rätta ljuset för sitt alster… Love it!

Lotta Nordstedt, ägare och fastighetsmäklare på Uppvik & döttrar Österlen, kontaktade mig första gången i februari 2015.


Hemsidan då…


www.uppvik.nu som den såg ut i december 2014

Lotta och hennes medarbetare kände att det var dags för Uppvik & döttrar att gå till nästa fas när det gällde deras marknadsstrategi och hemsida.

De vackra presentationerna, som alltid finns med som en nedladdningsbar PDF, ville de behålla (se exempel), däremot kände de att de ville lägga mindre tid på att uppdatera sin hemsida med den mer ”tråkiga” faktan.

Detta arbete med att lägga in ”fakta på hemsidan” tog mycket tid från annan dyrbar tid dvs fokusering på att vara mer kreativ (fotografering, samtal med kunder).

Uppvik & döttrar är väldigt restriktiva med vilka hus de säljer — de har, vad jag vet, ett ganska unikt sätt att selektera vilka hus de vill sälja ”Vi säljer bara hus vi själva vill bo i”, vilket i sig är ett unikt affärsperspektiv.

Det är ju inte svårt att gissa att jag blev väldigt intresserad bl a följande skäl:


  • 1996–2004 jobbade jag som webbdesigner på Capitex, som numera heter Vitec. Redan under denna tid, faktiskt redan 1998 fick jag upp ögonen för deras vackra, men framförallt säljande presentationer av deras hus till salu. Just då kändes det som om det inte gick att tillföra något då de var ”fabulous” redan då som Jonas Hallberg skulle sagt… de gjorde allt rätt.
  • Jag har alltid dragits till företag som värdesätter att presentera sitt erbjudande på ett vackert, estetiskt och därigenom ett säljande koncept, oavsett bransch.
  • Utvecklingen har gått framåt när det gäller publicering av innehåll på en hemsida, det fanns tid att spara dvs mycket går att automatisera som inte gick på samma sätt för ett antal år sedan. Här fanns det mycket tid att spara för Uppvik & döttrar.
  • Det grafiska uttrycket behövde förädlas, och jag kände att Lotta (som är grafisk formgivare i grunden) och jag tidigt pratade samma språk. Detta bådade gott för ett bra slutresultat. En tät dialog med kunden är alltid avgörande för ett gott slutresultat. Har man dessutom, som Lotta och jag, delvis samma bakgrund så är det givevis extremt bra förutsättning för ett bländande slutresultat.

Planen

Jag är inget fan av att köra ett en-mans-race, har egenligen aldrig varit, jag värdesätter hellre en kreativ dialog med kunden. Och… i det här fallet, blev det väldigt kul… kreativt… lärorikt… och, sa jag kul?

Vi (Lotta och jag) var tidigt överens om att Lotta ville slippa det tunga arbetet att manuellt uppdatera hemsidan — om hon kunde frigöra 12 timmar/månad på att uppdatera hemsidan, så kunde hon fokusera motsvarande timmar på att förmedla mer hus och mer tid på att marknadsföra Uppvik o döttrar. Sweet…

Vi ville förädla och utveckla det grafiska uttrycket för Uppvik & döttrar genom att ta avstamp framförallt i de ”böcker” som alltid funnits med som en röd tråd i all kommunikation.

Jag förberedde ett mer automatiserat flöde för Lotta och hennes medarbetare när de skulle publicera ett hus till salu på hemsidan.

Dock var det viktigt att den grafiska kvaliteten på hemsidan höll samma nivå som ”boken om huset” (pdf).

Nytt arbetssätt


Det enda som de numera ”behöver göra” vid försäljning av ett nytt hus är följande:

  • ladda upp en pdf (boken) till huset
  • ladda upp bilder som tillhör huset
  • välja visningsdatum
  • lägga in ett block av säljande text
  • sätta ett kryss i en ruta om huset är till salu eller sålt (när huset är sålt, så kryssas istället rutan ”Såld” och därmed flyttas huset automatiskt över till sidan ”Sålda hus”

Se en film hur det går till
när de publicerar ett nytt hus


Film som visar flödet vid publicering av ett nytt hus

Se större version av filmen

Sammanlagd tid för publicering av ett nytt hus: ca 3-10 minuter

Sidan för sålda hus på nya hemsidan

Gammal arbetssätt


  • ladda upp en pdf (boken) till huset
  • ladda upp bilder som tillhör huset (bild)
  • manuellt skriva in visningsdatum och manuellt ta bort detta när visningen har skett
  • lägga in ett block av säljande text
  • formatera alla bilder i rätt storlek innan uppladdning till hemsidan
  • manuellt ta bort huset när det är sålt och lägga in det på sidan ”Sålda hus”

Sammanlagd tid för publicering av ett nytt hus: ca 60 minuter

Nya startsidan på http://www.uppvik.nu

Hur blev det då?


Lotta & co’s flöde när det gäller att publicera ett nytt hus till salu på hemsidan har snabbats upp rejält… från att ha tagit ca 1 timme så tar det numera endast ca 10 minuter att publicera ett nytt hus på hemsidan, vilket gör att Uppvik & döttrar numera kan fokusera mer på att förmedla fler hus samt hitta nya hus att marknadsföra…

Uppvik & döttrar om Henrik och AO Media



Lotta Nordstedt, ägare och fastighetsmäklare, Uppvik & Döttrar Österlen
”Jag tycker att Henrik är unik i branschen på många sätt. Han är trygg i sin kunskap och förmedlar det till mig vilket gör att jag får förtroende för processen.”
“Han har dessutom en lyhördhet och behöver inte kämpa för att förverkliga sig i arbetet hela tiden. En del webbdesigners försöker bara vara så trendiga hela tiden att hemsidan känns överarbetad.”
Henrik läste av mig och företaget blixtsnabbt och var följsam där han märkte att vi verkligen ville bevara vårt arbetssätt (t ex pdf-filerna).
Från min statiska värld med tabeller, typsnitt som hoppar omkring, ”hands on” för att hålla hemsidan uppdaterad upplevde jag Henrik som trollkarl därför att han skapade en hemsida som var kul att titta på OCH enkel att hantera.
Jag ser t ex att en del av mina medarbetare är inne och gör förändringar och de har ALDRIG varit i närheten av en hemsida tidigare…!

avslutar Lotta och skrattar…

Och skrattet får symbolisera den känslan jag har haft (och fortfarande har) under resans gång — glädjen i att skapa något riktigt bra i en kreativ dialog med kunden. Kan inte bli bättre än så…

Jag ser fram emot nya resor med denna spännande kund.